Welke conflictstijl gebruik ik in deze situatie?

Met het Thomas-Kilmann-Instrument (TKI) is het mogelijk om inzicht te verkrijgen in je persoonlijke conflicthanteringsstijl. Door je eigen stijl te vergelijken met die van je teamgenoten creëer je mogelijkheden om problemen op de werkvloer beter en efficiënter op te lossen.

Een probleem of conflict kan op vele manieren worden opgelost en de beste wijze is sterk afhankelijk van de situatie en de betrokken personen. Er is dus geen ‘beste’ conflicthanteringsstijl, maar een toepasselijke stijl voor de situatie. Je hebt een persoonlijke voorkeur voor een bepaalde stijl, herkennen van deze stijl en het trainen van de andere stijlen geeft je de mogelijkheid om te kiezen hoe je wenst te reageren in een moeilijke situatie.

Enkele voorbeeld situaties met de verschillende conflicthanteringsstijlen.

Doordrukken

Deze hond is aangereden en ik heb sterke aanwijzingen voor een bloeding in de buikholte. Maak het dier klaar voor operatie we beginnen over 10 minuten met opereren.

In een crisissituatie zoals bij een ongeval is er vaak geen tijd voor een op samenwerking gerichte discussie. Iemand met autoriteit of ervaring moet de leiding nemen en aanwijzingen geven.

Samenwerken

Als maatschap staan we onder grote druk om te reageren op de veranderingen in de markt. We verschillen sterk van mening over de wijze ‘hoe’ te reageren. Wanneer we het voortbestaan van onze praktijk willen veiligstellen stellen is het noodzakelijk de verschillende perspectieven naast elkaar te leggen om een beslissing te nemen waar iedereen achter staat.

Samenwerken is niet altijd eenvoudig maar het resultaat is meestal een win-win situatie. De gevonden oplossingen zijn van hoge kwaliteit en worden gedragen door alle betrokkenen. Het proces kan de onderlinge relaties versterken.

Compromis zoeken

Door de arbeidsongeschiktheid van onze collega is de werkdruk aanzienlijk omhooggegaan en er moet op korte termijn een collega bij. Ik weet dat je niet 100% achter de door mij gekozen sollicitant staat maar ga je akkoord wanneer zij begint als waarnemer in plaats van een jaar contract?

Er is tijdsdruk en een oplossing waar je allebei 100% achter staat is niet voorhanden. Doordrukken zet onnodig druk op de relatie maar niets doen is geen optie. Zoeken naar een compromis waardoor de belangen van beide partijen gedeeltelijk worden behaald is dan een optie.

Vermijden

Je beschuldigt me nu van het nemen van een foutieve beslissing bij een patiënt van jou. Ik merk dat ik je reactie onterecht vind en dat ik er boos van word. Morgen bespreken we deze casus.

Emoties zoals boosheid of een schuldvraag kunnen een reden zijn om niet op dat moment in discussie te gaan. Door te vermijden en aan te geven waarom ik de situatie vermijd kan escalatie worden voorkomen.

Toegeven

Ik weet dat ik altijd fel reageer wanneer je dit ter sprake brengt maar de feiten laten zien dat je gelijk hebt. Vanaf nu doen we dit op jouw manier.

Het is niet altijd makkelijk om toe te geven dat je een fout hebt gemaakt. Maar juist onder medici is het belangrijk dat er over fouten wordt gepraat. Niet om een schuldige aan te wijzen maar om te leren en herhaling te voorkomen.

Wil je met je team een training conflicthanteringsstijlen op de praktijk organiseren, klik hier voor meer informatie.